Je bent gevraagd om je elevator pitch te geven voor een groep, tijdens een evenement, als oefening tijdens een cursus of training. Je weet al waar je over wilt pitchen maar hoe krijg je die inhoud goed verpakt in een zeer korte pitch? Je hebt één, twee of misschien drie minuten om je verhaal te doen en je punt te maken. Hoe kan je die korte tijd zo goed mogelijk gebruiken om je doel te bereiken?
In deze blog geven we tips om een perfecte elevator pitch voor te bereiden. Wat moet je doen en laten? Wat kan je in de pitch verwerken en wat doe je pas erna? Lees deze blog en je voorbereiding zal als de bliqsem gaan!
Boek nu een incompany pitchtraining
Goed nieuws: pitchen (en dus ook zakelijk presenteren) kun je leren. Met een complete incompany pitchtraining leren jij en je collega’s of relaties te pitchen als de bliqsem. Snel, eenvoudig en bovenal heel leuk om te doen of te organiseren. Boek nu een training en leer zakelijk presenteren, zodat je beter kan communiceren en anderen kan overtuigen van jouw ideeën.
Tip 1: Bepaal het doel van je pitch
Het doel van een pitch is niet om mensen in korte tijd te informeren, het doel is altijd om mensen te overtuigen van je punt én hen iets te laten doen of laten. Een pitch heeft als doel mensen in beweging krijgen in de richting die jij wilt. Begin de voorbereiding van je elevator pitch met het glashelder omschrijven van het doel van je pitch. Enkele voorbeelden;
- “Ik wil mijn collega’s overtuigen om mee te doen aan ons nieuwe project.”
- “Ik wil mijn baas overtuigen om ons projectidee te financieren.”
- “Ik wil de mensen in de zaal (van een evenement) enthousiasmeren voor ons goede doel, zodat ze open staan om te doneren.”
- “Ik wil partners van onze organisatie enthousiasmeren om hun input te geven over ons beleidsonderwerp.”
Tip 2: Kies één kernboodschap en focus daarop
Om je doel te bereiken formuleer je een heldere kernboodschap die je een aantal keren herhaalt tijdens je pitch. Ja, zelfs in die korte tijd van je pitch heb je voldoende tijd om een boodschap meerdere keren te herhalen. Mijn tip is om dat drie keer te doen; vlak na je opening, in het midden van je pitch en bij de afsluiting. Je hoeft niet altijd letterlijk dezelfde woorden te gebruiken, maar gebruik ‘de kracht van de herhaling’!.
Tip 3: Ontwerp je pitch rondom de kernboodschap
Alles wat je verder in je pitch doet, moet te maken hebben met je kernboodschap. De opening die je doet, de beelden of vormen die je gebruikt, de anekdotes, de manier waarop je spreekt. Alles moet logisch passen bij de kernboodschap.
Tip 4: Open verrassend
Omdat een pitch niet hetzelfde als een presentatie is, kan je bij de opening meteen flink uitpakken om de aandacht van je publiek te trekken. Zorg dat ze meteen op het puntje van hun stoel zitten door iets verrassends te doen, dat ook relevant is voor je onderwerp. Durf een heuse performance neer te zetten, in plaats van je zenuwen de overhand te laten nemen en met een saaie, serieuze, stoffige ‘welkom bij mijn elevator pitch’ te beginnen. Maak de artiest in jezelf wakker om mensen te vermaken en je verhaal in de trekken.
Tip 5: Vertel duidelijk het idee, de kernboodschap
Iedere pitch draait om één ding, idee, plan, persoon of whatever dat je wilt overbrengen. Zorg dat je die ‘kern’ heel helder overbrengt, zodanig dat het mensen aanspreekt maar vooral dat ze begrijpen wat het is. Gebruik heldere taal én ondersteun indien mogelijk met beeld. Beelden zeggen tenslotte meer dan 1000 woorden, toch?
Tip 6: Lever bewijs met cijfers
Een goed idee maakt mensen enthousiast. Cijfers maken mensen overtuigd. Zo simpel is het, een goed gevoel bij je publiek is niet voldoende om je doel te bereiken. Je moet naast op gevoel, ook op het verstand van mensen inspelen door cijfers te noemen die de waarde van je onderwerp, idee, plan onderbouwen. “45% van de doelgroep is bereid het product te kopen”, of “ik heb 12 jaar ervaring in de utiliteitsbouw als projectleider”, of “aan ons project doen al 12 partners uit de omgeving mee”. Gebruik relevante, ondersteunende cijfers.
Tip 7: Sluit af met impact
“Dames en heren, bedankt voor uw aandacht, dit was onze elevator pitch”, is géén goede afsluiting van een pitch! De afsluiting is dé kans om een laatste ‘punch’ uit te delen aan het publiek en een onuitwisbare indruk achter te laten. Het is ook het moment waarop je het publiek richting jouw doel stuurt, als het ware een voorzet geeft. Vaak in de vorm van een vraag “Wilt u het product ook eens proberen?”, of “Wat wilt u nog meer weten voordat ik uw nieuwe collega wordt?”. Combineer de afsluiting met een (derde) herhaling van de kernboodschap, zodat de boodschap goed blijft hangen.
Tip 8: Maak het persoonlijk met verhalen
Mensen luisteren graag naar persoonlijke verhalen van mensen in plaats van naar saaie, technische, theoretische verhalen. Gebruik persoonlijke ervaringen, anekdotes, om je boodschap te ondersteunen en te illustreren. Als je een verhaal begint “Wat ik nú toch heb meegemaakt…”, zijn mensen benieuwd naar hoe het verder verloopt. Mensen gaan in hun hoofd een eigen beeld vormen bij je verhaal, daarop kan je dan later weer inspelen. Mensen houden van verhalen!
Tip 9: Maak de pitch interactief
“Hoe kan ik mijn elevator pitch interactief maken, daar heb ik toch helemaal geen tijd voor??”. Zelfs in de korte tijd van een elevator pitch is er voldoende ruimte voor korte interactie. Je hoeft geen hele discussies te gaan voeren met je publiek maar bijvoorbeeld even de handen laten opsteken bij een (gesloten) vraag werkt heel goed. Of één iemand wel een open vraag stellen en dan weer verder gaan. Of je publiek in ieder geval aankijken en af en toe stiltes laten als je iets hebt gevraagd. Probeer niet teveel je eigen verhaal op te dreunen maar houd (oog)contact met je publiek. Het doel is niet dat je je verhaal perfect opzegt, het doel is beweging, impact bij je publiek!
Tip 10: Durf
Om van je elevator pitch echt een gave beleving te maken moet je lef hebben. Je moet de lef hebben om in zo’n korte tijd alles van jezelf te geven en net iets buiten je comfortzone te gaan. Om dingen te proberen die je normaal misschien niet zou durven maar nu wel.
Tip 11: Oefen
Het is moeilijker dan je denkt om ‘maar’ één, twee of drie minuten aan het woord te zijn én je doel te bereiken. Daarom is het slim om je pitch een paar keer te oefenen bij mensen die dicht bij je staan. Mensen die je feedback zullen geven, maar ook complimenten.
Tip 12: Relax
De meeste mensen die (voor het eerst) moeten pitch zijn erg gespannen. Ze willen het graag heel goed doen en vinden de korte beschikbare tijd alleen maar extra spannend. “Ik vind het al lastig om pakkend te presenteren en dan heb ik ook nog maar zo’n korte tijd”. Denk aan het volgende. Wanneer ben jij op je best? Als je relaxed bent, vertrouwen hebt in jezelf en durft los te laten. Als je durft te vertrouwen op je voorbereiding én in het moment durft te zijn. Dus: Relax!
Er zijn ongetwijfeld nog meer dingen die kunnen helpen. Deze tips zijn voor ons de basis van een goede pitch. We hopen dat ze je helpen.
Boek nu een incompany pitchtraining
Goed nieuws: pitchen (en dus ook zakelijk presenteren) kun je leren. Met een complete incompany pitchtraining leren jij en je collega’s of relaties te pitchen als de bliqsem. Snel, eenvoudig en bovenal heel leuk om te doen of te organiseren. Boek nu een training en leer zakelijk presenteren, zodat je beter kan communiceren en anderen kan overtuigen van jouw ideeën.