+31 6 34417041 ralf@bliqsem.nl

Vrijwilligers werven kent veel valkuilen en obstakels. Waar zitten de vrijwilligers die je nodig hebt? Hoe benader je potentiële vrijwilligers? Hoe motiveer je nieuwe mensen om vrijwilliger te worden? Hoe kun je überhaupt vrijwilligers werven?

Het is een bekend probleem dat veel mensen en bedrijven moeite de hebben met het werven van vrijwilligers. Daarom help ik je door je inzicht te geven in zes marketingtips die essentieel zijn om vrijwilligers te werven!

”Tijdens de workshops die ik aan vrijwilligersorganisaties geef herken ik dat ze moeite hebben met het vinden van de juiste vrijwilligers”

Marketingtrainer Ralf Fleuren

Liever direct aan de slag?

Leer slimme marketingtechnieken te gebruiken om snel meer vrijwilligers te werven – en te behouden met de workshop Vrijwilligersmarketing. Boek nu een incompany workshop!

Tip 1: Zie de vrijwilliger als klant

Vrijwilligers werven is op veel vlakken hetzelfde als het werven van klanten. Zowel bij klanten werven als vrijwilligers werven, is het belangrijk om je te verdiepen in de behoeften van de potentiële vrijwilliger. Wat vindt die persoon leuk om te doen? Kun je hier leuke taken aan koppelen? Wat kun jij als organisatie doen om deze persoon te helpen? Kortom achterhaal welke behoeften deze persoon heeft en kijk of je als organisatie vrijwilligerswerk op maat kan bieden.

Wellicht heeft je potentiële vrijwilliger behoefte aan sociaal contact, persoonlijke ontwikkeling of heel ander werk naast zijn/haar huidige baan. Misschien heeft deze persoon vanuit persoonlijke interesse, veel affiniteit met het vrijwilligerswerk dat jullie te bieden hebben.  Over de vormen van ‘salaris’ die vrijwilligers krijgen schreef ik deze blog.

Tijdens de workshop vrijwilligersmarketing bekijken we voorbeelden van vrijwilligersvacatures die op een goede manier gebruik maken van de behoeften van vrijwilligers in het schrijven van een aantrekkelijke vacaturetekst. Met een goede uitleg, creativiteit en inlevingsvermogen kan je echt tot een opvallende vacaturetekst komen.

Tip 2: Deel via nieuwe kanalen

Bij het bereiken van nieuwe mensen zul je ook nieuwe wegen in moeten slaan. Er zijn talloze platformen waar jij potentiele vrijwilligers kunt bereiken. Het is verstandig om gebruik te maken van verschillende platformen om zo nieuwe potentiele vrijwilligers aan te spreken en te vinden. Probeer de kanalen die je nog niet vaak gebruikt, meer in te zetten.

Aan de hand van tip één weet je nu natuurlijk ook dat het verstandig is om je eerst te verdiepen in de doelgroep die je wilt bereiken, met de bijbehorende behoeften. Op basis van die informatie ga je afwegen welke kanalen potentie hebben om je vrijwilligers doelgroep op een efficiënte wijze te benaderen.

Tip 3: Maak het persoonlijk

Bij potentiële vrijwilligers werven, moet je zorgen dat je met een persoon in aanraking komt. Kijk of hij/zij, via-via mensen kan werven op een persoonlijke manier. Dit persoonlijke contact zorgt voor vertrouwen bij potentiële vrijwilligers. Vraag je netwerk of ze mensen kennen die aan het profiel voldoen van de vacatures die je hebt openstaan. Probeer dan via jouw netwerk met potentiele vrijwilligers in contact te komen, zonder ze meteen te overladen met het werk, dat je als organisatie voor deze vrijwilligers te bieden hebt.

Tip 4: Werven is zaaien

Om mensen te overtuigen zich in te zetten voor vrijwilligerswerk, moeten ze eerst een positief en realistisch beeld van jouw organisatie en het vrijwilligerswerk hebben. Daarbij helpt het als je regelmatig de mooie dingen deelt die jullie organisatie doet of te bieden heeft. Gebeurtenissen waar je trots op bent of persoonlijke verhalen van betrokken mensen bij jouw organisatie zijn hier van grote waarde. Er bestaat niks beters dan mond-tot-mondreclame. Laat deze reviews niet liggen en maak er marketing acties van! Je mag best trots zijn op de positieve ervaringen die personen hebben met jouw bedrijf.

Tijdens de workshop vrijwilligersmarketing maak ik met organisaties een marketingplan waarin we specifiek aandacht geven aan zichtbaar zijn bij nieuwe doelgroepen. We kiezen dan de juiste marketingmiddelen waarmee je bij nieuwe mensen in beeld komt.

Tip 5: Sta open voor nieuwe soorten vrijwilligers

Nieuwe mensen werven kan betekenen dat je ook nieuwe soorten vrijwilligers gaat toelaten tot je organisatie. Bijvoorbeeld flexvrijwilligers, mensen die maar af en toe, als ze tijd hebben kunnen en willen helpen. Of mensen die projectmatig willen helpen, en daarna niet meer. Of mensen uit hele andere leeftijdsgroepen of met andere achtergronden dan je gewend bent. Als je organisatie open staat voor veel verschillende soorten mensen en er een open cultuur is, werkt dat heel ontvankelijk voor nieuwe vrijwilligers omdat ze gewaardeerd worden voor wie ze zijn.

Tip 6: Organiseer een wervingsactie

De bovenstaande tips dragen allemaal bij aan het succesvol werven van vrijwilligers. Deze kennis is natuurlijk niks waard, als je het niet in de praktijk kan/gaat toepassen. Het is dus belangrijk om een wervingsactie op te zetten en hiervoor de benodigdheden in kaart te brengen. Hierin stel je onder anderen vast welke werkzaamheden verricht gaan worden, welke content je daarvoor gaat gebruiken, wie deze actie onderhanden neemt, hoeveel dit mag kosten en wanneer je van start gaat met de wervingsactie.

De wervingsactie aan de hand van de bovenstaande aspecten in kaart brengen zorgt voor duidelijkheid en een concreet doel. Vrijwilligers werven zal op deze wijze succesvol verlopen!

Vrijwilligers werven is nog niet zo makkelijk. Natuurlijk hoop ik je nu een goed beeld te hebben gegeven over welke kansen er voor jou liggen, om vrijwilligers te werven. Naar aanleiding van de bovenstaande tips sta jij nu natuurlijk in de startblokken en ben je klaar om je kansen te benutten en vrijwilligers te werven!

Boek nu een incompany workshop

Leer slimme marketingtechnieken te gebruiken om snel meer vrijwilligers te werven – en te behouden met de workshop Vrijwilligersmarketing.