Hoe maak je een elevator pitch? Er is veel geschreven over wat de kenmerken van een perfecte pitch zijn. Er zijn ook veel voorbeelden beschikbaar op Youtube. Maar hoe schrijf je een pitch? Wat moet je nu precies doen om tot een goede pitch te komen, op papier? Hoe ontwerp je een pitch? Deze blog beschrijft hoe je stap voor stap je pitch kunt maken waarmee je jouw doel kunt bereiken.

 

8 stappen om een pitch te maken

Ik help mensen om een pitch te maken voor een nieuwe baan, een investering, een project intern pitchen of zichzelf presenteren bij netwerken. De ervaring leert dat je heel wat stappen moet doorlopen om tot een goede pitch te komen. In deze blog beschrijf ik de stappen om tot een goede pitch te komen.

 

Leren pitchen samen met je collega's

Goed nieuws: pitchen (en dus ook zakelijk presenteren) kun je leren. Met een complete incompany pitchtraining leren jij en je collega’s of relaties te pitchen als de bliqsem. Snel, eenvoudig en bovenal heel leuk om te doen of te organiseren. Boek nu een training en leer zakelijk presenteren, zodat je beter kan communiceren en anderen kan overtuigen van jouw ideeën.

 

1. Situatie, doel en doelgroep bepalen

Meestal bereiden mensen geen algemene pitch voor, maar hebben een specifieke situatie in gedachten waarin ze gaan pitchen. Bij het voorbereiden van een pitch is het belangrijk die situatie heel goed in gedachten te nemen en liefst te beschrijven. Bij de voorbereiding van een pitch is het cruciaal dat je het doel en de doelgroep heel helder hebt.

2. Brainstormen over je onderwerp(en)

Om jezelf op goede ideeën te brengen voor een verrassende, pakkende en overtuigende pitch moet je je creatieve kracht aan het werk zetten. Je kunt bijvoorbeeld een mindmap maken, dat is een bekende en handige techniek.

In de handleiding ‘hoe maak ik een pitch?’ geef ik een aantal voorbeelden van hoe dit werkt en geef ik een aantal (online) tools waarmee je gemakkelijk tot goede nieuwe associaties kunt komen. Deze handleiding is onderdeel van het pitchpakket dat je via deze website kunt bestellen.

3. Kernboodschap formuleren

Kies uit de brainstorm de elementen die je het meest aanspreken. Welke elementen zijn pakkend en vermakelijk? Welke dingen zouden mensen aanspreken én brengen jouw boodschap goed over?

4. Kernboodschap vertalen naar de vier stappen van een goede pitch

Als je de kernboodschap hebt gekozen en pakkende vormen hebt bedacht die de kernboodschap kunnen illustreren en laten hangen, is het zaak je pitch te gaan opbouwen. Door middel van de vier stappen van een goede pitch bouw je gestructureerd een goed, overtuigend verhaal op.

 

De vier stappen

Stap 1: Opening

Eerst verzorg je een pakkende opening die de aandacht trekt én relevant is voor de kernboodschap van je verhaal. Het kan zijn dat je de kernboodschap zelfs al noemt, maar het kan ook zijn dat je hier een aanloop neemt naar de kernboodschap. In ieder geval is er een logische link tussen de pakkendheid, vorm van de opening en de kernboodschap. 

Stap 2: Idee

Na de pakkende opening is het zaak dat je zo snel mogelijk het idee, de kern van jouw pitch overbrengt. Zorg dat je daarvoor heldere taal gebruikt in woorden die jouw publiek goed begrijpt. Daarnaast is het slim om je idee te visualiseren, als dat kan.

Stap 3: Bewijs

Je kunt mensen pas écht overtuigen als je feiten en cijfers gebruikt om je boodschap te ondersteunen. Om aan te tonen dat je idee en kernboodschap echt kloppen en op iets gebaseerd zijn. 

Stap 4. Afsluiting

Aan het einde van de pitch is het zaak je kernboodschap nog een keer te herhalen en een vraag te stellen richting het doel van je pitch.


5. Pitch uitschrijven: Rode draad pitch finetunen

Als je de kernboodschap van de pitch hebt vertaald in de vier stappen is het belangrijk om de rode draad van je pitch te checken. Je hebt nu een uitgeschreven pitch nodig en kunt dan goed op een rijtje zien of het een logisch lopend verhaal is. Mocht je het lastig vinden om het overzicht te hebben, kan je ook in steekwoorden je pitch samenvatten en daarmee zien of de verhaallijn logisch is.


6. Pitchhulpmiddelen maken

Kies bewust welke hulpmiddelen jouw verhaal sterker kunnen maken en bijdragen aan het doel van jouw pitch. Vaak kan je geen powerpointpresentatie gebruiken maar er zijn nog meer middelen die jouw verhaal heel goed kunnen ondersteunen.


7. Feedback op je pitch vragen

Om je pitch te testen kan je feedback vragen van verschillende mensen op je pitch. Dat kan door de uitgeschreven versie te mailen naar mensen óf door jezelf op te nemen als je de pitch doet. Dat filmpje kan je dan handig via Whatsapp naar mensen sturen met de vraag om feedback. Als je uit verschillende hoeken feedback krijgt, wordt je pitch steeds beter!


8. Pitch afmaken

Nadat je feedback hebt gekregen verwerk je die in je pitch, en schrijf je het nog een keer helemaal goed uit. Ook neem je de pitch (nog) een keer op video op of op een dictaphone. Dat is handig zodat je niet alleen de woorden op papier hebt, maar ook de intonatie erbij kunt onthouden.

Blog over sollicitatie pitch

Onlangs publiceerde Bliqsem een nieuwe blog met 7 tips om een sollicitatie pitch te houden. Lees de blog over sollicitatie pitch hier.

Boek nu een incompany pitchtraining

Goed nieuws: pitchen (en dus ook zakelijk presenteren) kun je leren. Met een complete incompany pitchtraining leren jij en je collega’s of relaties te pitchen als de bliqsem. Snel, eenvoudig en bovenal heel leuk om te doen of te organiseren. Boek nu een training en leer zakelijk presenteren, zodat je beter kan communiceren en anderen kan overtuigen van jouw ideeën.