Hoe pitch je jezelf als je de volgende uitnodiging krijgt?
“Volgende week vrijdag om 11:00 uur wordt je verwacht op ons kantoor voor een sollicitatiegesprek. Aan het begin van het gesprek krijg je de opdracht op 3 minuten jezelf te pitchen voor de selectiecommissie…”
Stel je voor dat je deze uitnodiging in je mail krijgt! Uiteraard fijn dat je bent uitgenodigd voor een gesprek. Maar er zit wel een klein ‘addertje onder het gras’….je moet pitchen! Doodeng natuurlijk, hoe kan je jezelf in zo’n korte tijd aantrekkelijk presenteren? Hoe zorg je dat je echt goed voorbereid naar het gesprek gaat? Wat stop je in je pitch en wat laat je over voor de vragenronde?
Bliqsem deelt graag een aantal tips om jezelf goed voor te bereiden op zo’n pitch uit de voorbereidingssessies die Ralf Fleuren heeft gehad met mensen die zich voorbereiden op een sollicitatiepitch.
Leren pitchen samen met je collega’s
Goed nieuws: pitchen (en dus ook zakelijk presenteren) kun je leren. Met een complete incompany pitchtraining leren jij en je collega’s of relaties te pitchen als de bliqsem. Snel, eenvoudig en bovenal heel leuk om te doen of te organiseren. Boek nu een training en leer zakelijk presenteren, zodat je beter kan communiceren en anderen kan overtuigen van jouw ideeën.
Tip 1. Pitchen is doseren
Probeer niet alle informatie over jezelf in de pitch te stoppen. Focus op je sterkste punten in relatie tot de vacature waar je op solliciteert. Ga niet je hele CV opsommen maar probeer je publiek een krachtige en persoonlijke eerste indruk van jou te geven.
Tip 2. Ben jezelf
Bereid de inhoud en vorm van je pitch goed voor zodanig dat ze in die korte tijd kunnen kennismaken met wie jij als persoon bent en wat jou bijzonder maakt. Onthoud dat wat je zegt niet snel blijft hangen, maar wat je laat zien, ervaren, voelen van jezelf wel. Probeer dus echt wat van jezelf te laten zien en niet alleen droge feiten.
Tip 3. Focus op je kernboodschap
Bedenk voor je pitch één kernboodschap over jezelf die je wilt dat ze onthouden. Liefst een krachtig beeld of een metafoor die jou als persoon goed samenvat en die blijft hangen bij je publiek. Denk dan niet zozeer aan vaktechniek maar meer aan een alledaags voor iedereen herkenbaar beeld. De kandidaten die door Bliqsem worden begeleid bij de voorbereiding van de pitch lukt het meestal om een krachtig, eenvoudig beeld van zichzelf te schetsen.
Voorbeeld: Onlangs begeleidde ik iemand die zich wilde profileren als verbinder en innovator. Haar stijl daarbij was dat ze zich goed kon inleven en aanpassen aan diverse doelgroepen. Na wat doorvragen kwam het beeld van een kameleon naar boven; ze was als een kameleon die kon meekleuren met verschillende omgevingen. Dat beeld hebben we centraal gesteld bij de pitch.
Tip 4. Herhalen
Als je eenmaal een goede kernboodschap hebt is het belangrijk om die minimaal drie keer te herhalen tijdens de pitch. Bij de opening, bij de kern van de pitch en bij de afsluiting. Dat lijkt veel maar mensen onthouden bar weinig van pitchen en presentaties, zeker als ze die voor de eerste keer horen.
Tip 5. Beeldend maken
Zorg dat je de kernboodschap van de pitch beeldend maakt, en dus niet alleen verteld over je beeld of boodschap. Vaak is er geen beamer of powerpoint gebruikelijk bij een pitch en gaan mensen dus snel alleen maar dingen vertellen. Maar je kunt ook andere dingen meenemen om je boodschap te verbeelden. Blaadjes papier groot of klein. Objecten. Een grote banner. Iets van karton. Een passende outfit (superman?) of alles wat jouw verhaal maar kracht bij zet.
Tip 6. Verhalen vertellen
Vertellen over jezelf blijft zelden hangen. Wat wel blijft hangen zijn beeldend en gedetailleerd vertelde verhalen. Mensen luisteren gewoon graag naar verhalen, liefst met een spannende wending. En de uitkomst kan dan zijn dat jouw kwaliteit het verschil heeft gemaakt. Zo’n echt verhaal is dus veel krachtiger dan vertellen over jouw kwaliteit.
Tip 7. Oefen op een vreemde
Nadat je een handige structuur voor een pitch hebt gekozen (bliqsem gebruikt vier stappen; opening-idee-bewijs-afsluiting) en je jezelf goed hebt verpakt in een goede uitgeschreven pitch, is het van belang dat je gaat testen of de pitch werkt. Het liefste met iemand die jou niet persoonlijk kent en die kan meedenken hoe je boodschap overkomt. Bliqsem helpt om een strakke pitch te maken en checkt of de boodschap goed overkomt.
Tip 8. Focus op talenten
Wat jou bijzonder en anders maakt zijn jouw talenten. Breng die zo snel en duidelijk mogelijk naar voren. Laat je publiek die 1,2 talenten snel zelf ervaren door de manier waarop je presenteert. Probeer die ook een aantal keer te herhalen. En zorg ervoor dat die talenten bij de vacature passen uiteraard.
Pitchhulp nodig?
Boek nu een incompany pitchtraining
Goed nieuws: pitchen (en dus ook zakelijk presenteren) kun je leren. Met een complete incompany pitchtraining leren jij en je collega’s of relaties te pitchen als de bliqsem. Snel, eenvoudig en bovenal heel leuk om te doen of te organiseren. Boek nu een training en leer zakelijk presenteren, zodat je beter kan communiceren en anderen kan overtuigen van jouw ideeën.