Ralf Fleuren - 06 3441 7041 ralf@bliqsem.nl

Nynke van Zwol, beleidsadviseur bij Stichting Pelita, beschrijft hoe ze de workshop vrijwilligersmarketing door trainer Ralf Fleuren van Bliqsem heeft ervaren. Stichting Pelita zet zich in voor ouderen met een familie-achtergrond in voormalig Nederlands-Indië en organiseerde een bijeenkomst voor alle coördinatoren op de prachtige locatie van Landgoed Bronbeek in Arnhem. Na het genieten van een heerlijke Indische lunch gingen de deelnemers aan de slag met vrijwilligersmarketing.

Welke twijfels had je van tevoren?

“Van tevoren twijfelde ik of de workshop wel voldoende zou aansluiten bij de doelgroep, er zitten ook wat oudere mensen bij die niet zo digitaal vaardig zijn. Op de website kon ik goed zien wat de inhoud van de methode vrijwilligersmarketing was; dat het niet teveel, overzichtelijk en pragmatisch is. Ik kon ook niet goed inschatten hoe Ralf bij de groep zou overkomen, maar hij heeft ook lesgegeven, dus ik dacht: ‘Dat loopt wel los’.”

Hoe was je ervaring met de workshop uiteindelijk?

“Wat ik zag en heb teruggehoord, is dat mensen actief geluisterd hebben en het goed in zich hebben opgenomen. Dat ze het heel leuk vonden om meteen praktisch aan de slag te gaan. Het was heel grappig dat Ralf foto’s van zijn gezin liet zien toen hij zichzelf voorstelde. Hij zei er zelf bij dat het er wel een beetje veel waren, maar daar maakte hij het juist persoonlijk mee. Ook zijn persoonlijke anekdotes waren leuk, daarmee maak je beter duidelijk wat je bedoelt dan alleen de theorie. Er staat niet een of andere afstandelijke expert die heel veel verstand ergens van heeft, maar er staat ‘ook maar een mens’ die toevallig ook nog veel verstand ergens van heeft. Dat sloot goed aan bij de vrijwilligers en hun beleving. Het was gewoon een goede en prettige sfeer.”

Wat waren de resultaten van de workshop?

“Het begin van bewustwording om op een andere manier vrijwilligers te werven. Dat ze snappen dat ze niet weer een vacature moeten plaatsen met ‘help, vrijwilliger gezocht!’ maar volgens een duidelijk format een goed marketingplan kunnen maken.

De deelnemers vonden het fijn maar ook wel moeilijk om het geleerde meteen in de praktijk toe te passen. Ik zie dat ze daar nog wel wat hulp bij nodig hebben. Er is wel een goed begin gemaakt om met behulp van een plan en moderne gereedschappen te gaan werven. De duidelijke formats zijn erg fijn. Ik heb de gebruikte formats op onze vrijwilligerssite gezet en een nieuwsbericht gemaakt met een link naar de blog over vrijwilligersmarketing.”

Aan wie zou je dit aanbevelen?

“Alle organisaties en mensen die met de handen in het haar zitten omdat er niemand meer vrijwilligerswerk bij ze wil doen. Vrijwilligersacademies zouden de workshop in het aanbod kunnen opnemen, die hebben ze in alle grote steden zoals Amsterdam, Den Haag, Rotterdam. Er zijn ook vrijwilligerscentrales die het goed zouden kunnen gebruiken.”

Wat is verder nog leuk om te vertellen?

“Omdat het maar één dagdeel is kan je het ook combineren met een teambuilding-achtig iets. Voor ons was het een dag waarop alle coördinatoren uit het land, beroepskrachten en vrijwillige coördinatoren, bij elkaar kwamen. We speelden in de ochtend een kennismakingsspel in gemengde groepen om elkaar op een andere manier te leren kennen. Daarna hadden we een quiz waarbij iedereen door elkaar liep en er een lekker chaos ontstond. De ochtend was dus vrij luchtig. Na een heerlijke lunch was er toen nog genoeg energie over voor een iets serieuzer onderdeel.”