+31 6 34417041 ralf@bliqsem.nl

Verkopen is een handige skill om te hebben. Als ondernemer, als sales- en supportmedewerker en als leidinggevende. Je weet namelijk maar nooit wanneer je die deal of a lifetime kan scoren en je wilt er natuurlijk wel klaar voor zijn als het moment daar is. Gelukkig kun je relatief makkelijk beter leren verkopen door beter te communiceren in het salesgesprek. Wij leggen je uit hoe je die succesvolle verkoopgesprekken voert. Altijd en overal. 

 

Goed nieuws: Verkopen kun je leren!

 

Willen jij en/of je team ook in een paar uurtjes beter leren verkopen? Check dan meer informatie en ontdek wat een salestraining van Bliqsem voor jou kan betekenen!

 

Informatie salestraining

Duizend-en-een salestechnieken

Googel eens op leren verkopen en de salestechnieken vliegen je om de oren. The Challenger Sale, GAP selling, de Sandler methode en ga zo maar door. Ze geven het verkooptraject structuur en ze werken over het algemeen prima, maar vaak wel in specifieke situaties. Toch hebben ze allemaal één ding gemeen: het gaat uiteindelijke om goede communicatie. Zeker tijdens een sales- of verkoopgesprek.

 

Echt goed contact maken

Leren verkopen draait dus om leren écht goed contact te maken. Je verkoopt namelijk aan mensen. Mensen met behoeftes, wensen en gevoelens. Niet aan machines. Je moet dus communiceren. Want alleen zo kom je erachter wat je potentiële klant precies nodig heeft. Wat zijn of haar probleem is (en wat jouw product of dienst vervolgens op zou kunnen lossen). Alleen zo bouw je een soort vertrouwensband op en staat diezelfde klant open voor jouw aanbod.

 

Communiceren = luisteren, samenvatten en doorvragen

Communiceren is luisteren, samenvatten en doorvragen. De LSD-techniek als je er een naam aan wilt hangen. Deze techniek helpt je beter te communiceren en dus ook betere salesgesprekken te voeren. Ongeacht of je nu producten of diensten verkoopt. En in iedere situatie. Zo werkt het:

  • Luisteren
    Goed luisteren is de eerste stap naar écht contact … en leren verkopen. Hierbij is het belangrijk dat je de aandacht erbij houdt. Wees niet al bezig met wat je zelf wilt gaan vertellen, maar sla op wat de ander vertelt. Toon oprechte interesse. Iedere klant is anders en heeft weer nét iets andere behoeften waar je op in wilt spelen. Bonus: let niet alleen op de woorden van de ander, maar ook op toon en lichaamstaal!

     

  • Samenvatten
    Niets vervelender dan miscommunicatie. Dat zorgt voor verwarring en geeft niet echt veel vertrouwen in een goede afloop van een eventuele verkoop. Het is dus slim om even samen te vatten wat de ander net verteld heeft. Gewoon als check of het klopt wat je gehoord hebt. Zo weet je zeker dat jij de ander goed begrepen hebt en weet je klant dat hij/zij iets duidelijk heeft verteld. Iedereen blij. En jij hebt weer een solide basis om op door te vragen.

     

  • Doorvragen
    De meeste klanten vertellen uit zichzelf niet alles wat jij als verkoper hoopt te weten te komen. Er zijn toch meestal wel wat dieperliggende problemen of behoeftes waar de klant soms zelf nog geen weet van heeft. Dat is waardevolle informatie in een salesgesprek. Om die informatie naar boven te krijgen, moet je doorvragen met open vragen (wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom). Zo krijg je het verhaal compleet én weet je precies waar je met je aanbod op in kunt spelen.

Oefenen met leren verkopen

Maar weinig mensen zijn geboren communicators die van nature luisteren, samenvatten en doorvragen. Gelukkig kun je zelf ook beter leren communiceren en beter leren verkopen. Dat doe je vooral door te oefenen. Zo leer je jezelf namelijk de techniek aan zonder erover na te hoeven denken.


Dat kan in de praktijk, maar een
salestraining helpt je de eerste stappen te zetten in een veilige omgeving. Onze trainingen en workshops bieden alles wat je nodig hebt om straks met een vliegende start aan dat verkoopgesprek te beginnen:

 

  • je leert een universeel toepasbare verkoopmethode in één dagdeel
  • je oefent het verkoopgesprek met een trainingsacteur
  • je krijgt direct feedback, waardoor je geen ‘echte klanten’ hoeft lastig te vallen met vragen hoe ze het gesprek vonden gaan (awkward!)

Willen jij en/of je team ook in een paar uurtjes beter leren verkopen? Check dan meer informatie en ontdek wat een salestraining voor jouw kan betekenen!

Meer informatie Salestraining