Leren netwerken samen met je collega’s​.

Goed nieuws: netwerken kun je leren. Met een complete netwerktraining leren jij en je collega’s of relaties hoe je structureel een netwerk bouwt, onderhoudt en benut om jouw doelen te bereiken. Boek nu een incompany netwerktraining en leer slim netwerken, zodat je kan profiteren van vruchtbare relaties, nieuwe kansen en klanten, meer zelfvertrouwen en een betere branding voor jezelf of je bedrijf.   

Sales. Sommigen is het op het lijf geschreven, bij anderen lopen de rillingen al over de rug wanneer ze alleen het woord al horen. Toch is verkopen een belangrijke vaardigheid voor ondernemers en zijn ook bedrijven er continu mee bezig. Zonder acquisitie en sales immers geen nieuwe klanten. En zonder nieuwe klanten weer geen groei. Gelukkig kun je ook verkopen door te netwerken. Sales bedrijven zónder dat je het imago van een verkoper met gladde praatjes krijgt. Dat is vaak nog effectiever ook!

Over netwerken & verkopen

Netwerken en nieuwe mensen ontmoeten is vaak één van de beste strategieën om je bedrijf te laten groeien. Om effectief te kunnen verkopen via je netwerk moet je wel eerst weten wat netwerken is en hoe het verschilt van traditionele sales. In het kort: professioneel netwerken is het leggen van contacten en het onderhouden van relaties die jou en je bedrijf verder kunnen helpen. Hierbij is het verkopen niet zozeer het doel, waar dat bij sales wel duidelijk het geval is. Verkopen draait immers om het scoren van deals op de korte termijn. Het liefst meteen. Bij het netwerken gaat het om relaties opbouwen die op den duur leiden tot verkopen.

 

Waarom netwerken het nieuwe verkopen is

De traditionele verkoper is passé. Het draait tegenwoordig om waarde bieden. Ook tijdens die netwerkborrel van je lokale ondernemersvereniging of BNI-ontbijtje. We zijn er bij Bliqsem dan ook van overtuigd dat netwerken het nieuwe verkopen is. En wel hierom:

 

1. Netwerken werkt beter dan koude acquisitie

Niemand zit vandaag nog te wachten op iemand die iets komt verkopen. Nee, je hebt een probleem en daar zoek je zelf een product of dienst voor. Gebeld worden met een salesgesprek waar je geen zin in hebt, kost tijd en vinden veel mensen bloedirritant. En een onpersoonlijk mailtje belandt 99 van de 100 keer ook gewoon ongelezen in de prullenbak, terwijl je vaak wél de tijd neemt om een belletje of berichtje van een bekende te beantwoorden.

 

2. Je hebt een streepje voor bij beslissers

Mensen doen graag zaken met mensen en bedrijven die ze goed kennen. Of waar ze überhaupt bekend mee zijn. Als je een goed netwerk hebt en ergens via-via binnen bent gekomen, heb je dus een streepje voor ten opzichte van concurrenten die de mensen binnen de organisatie niet kennen. Of nog erger, die aan koude acquisitie hebben gedaan. Dat streepje voor kan net het verschil tussen tussen een deal of geen deal!

 

3. Je maakt gebruikt van een groter netwerk

Door te netwerken in plaats van verkopen, vergroot je niet alleen je kansen bij je directe relaties … maar ook daarbuiten! Mensen die jou al kennen en vertrouwen, helpen je namelijk graag aan wat extra sales. Misschien hebben zij wel iemand in hun netwerk die jouw diensten of producten goed kan gebruiken. Dat is waardevolle informatie met betrekking tot nieuwe saleskansen!

 

Bonus: Ambassadeurs
Goed netwerken zorgt niet alleen voor een grotere vijver om in te vissen. Als je goed werk levert, dan zullen personen uit je netwerk namelijk ook graag optreden als ambassadeurs en je meteen even aanbevelen bij potentiële klanten. Daarmee wordt jouw verkoopverhaal of pitch nog veel sterker en weet je die deal wel binnen te slepen. Zeker weten!

 

4. Wie zaait, zal oogsten

Als je investeert in je netwerk en andere mensen helpt, dan krijg je daar vaak vanzelf iets voor terug. Bijvoorbeeld dat mensen je dus aanbevelen bij leads. Of dat ze jouw een klus gunnen, ondanks dat je misschien niet de goedkoopste optie bent. Verkopen via je netwerk gebeurt daarmee vaak op het principe van wederkerigheid. Wie zaait, zal oogsten. Help je netwerk dus vooral door zelf ook personen te verbinden of aan te bevelen!

 

5. Saleskansen komen vanzelf

Door te netwerken in plaats van verkopen, komen saleskansen uiteindelijk vanzelf op je af. Je hebt de mensen uit je netwerk namelijk al eerder geholpen of je bent simpelweg al bekend bij ze (in positieve zin). Grote kans dat daar na een tijdje wat nieuwe kansen uit voortvloeien. Gewoon op basis van jullie goede relatie. En het mooie? Daar hoef je dus niet nóg een keer moeite voor te doen of opnieuw een heel salesproces voor door te lopen. Lekker makkelijk!

 

Kleine disclaimer

Eerlijk is eerlijk, netwerken is geen wondermiddel. Het is niet zo dat de offerte-aanvragen en sales blijven binnenstromen terwijl je lekker op de bank je Netflixserietje aan het bingewatchen bent. Nee, ook verkopen door te netwerken vergt tijd en energie. Het is meer dan wat rondstrooien met je visitekaartjes. Je moet in je netwerk investeren. Relaties onderhouden. Helpen. Dan pluk je daar op de lange termijn de commerciële vruchten wel van.

Ook zonder een vlotte babbel.

 

Leren netwerken?

Verkopen door te netwerken klinkt goed, maar hoe moet je dan eigenlijk netwerken? Hoe ontmoet je nieuwe mensen die je kunnen helpen en hoe onderhoud je je netwerk? Goed nieuws: dat kun je allemaal leren. Check deze 5 netwerktips voor beginners of boek een handige netwerktraining waarin we je in een paar de fijnste kneepjes van het vak leren. Zodat je zelf een krachtig netwerk op kunt bouwen, meer kunt gaan verkopen en je bedrijf of organisatie kan laten groeien.

Boek nu een incompany training

Goed nieuws: netwerken kun je leren. Met een complete netwerktraining leren jij en je collega’s of relaties hoe je structureel een netwerk bouwt, onderhoudt en benut om jouw doelen te bereiken. Boek nu een incompany netwerktraining en leer slim netwerken, zodat je kan profiteren van vruchtbare relaties, nieuwe kansen en klanten, meer zelfvertrouwen en een betere branding