Overtuigend presenteren: 10 tips voor een sterke presentatie 

Overtuigend presenteren moet je kunnen wanneer je potentiële klanten wilt overhalen om jouw producten of diensten af te nemen. Wanneer je managers of andere stakeholders de toegevoegde waarde van jouw ideeën wilt laten inzien. Maar ook wanneer je taken delegeert en je je team wilt inspireren en aanzetten tot actie. Sommige mensen geven van nature een indrukwekkende presentatie en voor alle anderen is er ook goed nieuws; overtuigend presenteren kun je leren.

 

Liever direct aan de slag met overtuigend presenteren?

Wil je ook overtuigend presenteren? Met een complete incompany presentatietraining leren jij en je collega’s of relaties binnen één dag alles over overtuigend presenteren én hoe je die kennis in de praktijk brengt. 

 

10 tips voor een sterke, overtuigende presentatie

Een matig plan toch overtuigend presenteren? Dat kan je zomaar een opdracht opleveren. En andersom: een waterdicht plan met een zwakke presentatie kan je juist een project kosten. Met de volgende 10 tips zorg je altijd voor een sterke presentatie met een verhaal dat blijft hangen. Gegarandeerd.

Tip 1: Keep it short and simple

Zeker bij zakelijk presenteren geldt: less is more. Grote kans dat je toehoorders ook nog iets anders te doen hebben en geen tijd (of zin) hebben om een half uur naar je te luisteren. Het is dus belangrijk om je presentatie en boodschap compact te houden. To the point. Om kernachtig te formuleren. Communiceren is doseren. En overtuigend presenteren is duidelijk zijn.

Tip 2: Gebruik een onverwachte wending

Wil je snel en effectief je boodschap overbrengen, dan is het wel belangrijk om meteen de aandacht erbij te krijgen. Je kunt dat doen door een verrassende wending in je intro te verwerken. Door een mysterie te creëren. Of door gewoon iets onverwachts te doen. Zorg er wel voor dat het een link heeft met je onderwerp. Op die manier is je publiek met hun ogen en oren direct bij je presentatie.

Tip 3: Maak het concreet

Even kort door de bocht: mensen zijn vaak niet zo geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt … maar wél in wat jouw product, dienst of idee specifiek voor hun betekent! Maak de sterke punten dus concreet voor je doelgroep. Geef inzicht in de voordelen voor je doelgroep en vertel wat ze er echt aan hebben. Het is mooi dat je product bijvoorbeeld onderhoudsvriendelijk is, maar dat je daarmee tijd en geld bespaart is veel interessanter.

Tip 4: Laat zien!

Overtuigend presenteren = dingen laten zien. Mensen zijn visueel ingesteld. Ze onthouden visuele informatie simpelweg beter, omdat de hersenen dat makkelijker kunnen verwerken dan taal. Geef dus een performance. Een demonstratie van hoe iets werkt in plaats van het uit te leggen. Laat zien wat je boodschap is en toon -als het even kan- ook meteen het resultaat.

Tip 5: Vermaak je publiek

Het is ook belangrijk om je publiek te vermaken. Om de zintuigen te kietelen. Dat breekt je verhaal een beetje en geeft je publiek de kans om even te resetten, zodat ze daarna weer de volle aandacht bij je presentatie kunnen hebben én je verhaal beter kunnen onthouden. Gebruik hiervoor wat je wil, maar zorg er wel voor dat het relevant is. Het is niet de bedoeling dat het de aandacht afleidt van je onderwerp.

Tip 6: Maak je presentatie interactief

Zitten en luisteren. Daar steek je vaak niet zoveel van op. Wil je jouw idee overtuigend presenteren, dan zul je je publiek dus moeten betrekken bij je verhaal. Stel bijvoorbeeld vragen, leg een pittige stelling voor of gebruik tools om live polls te houden / een wordcloud te maken (wel even van tevoren testen). Zo weet je ook meteen hoe je publiek denkt over het onderwerp van je presentatie. Kan handig zijn!

Tip 7: Verhoog je geloofwaardigheid

Je kunt nog zó overtuigend presenteren en toch valt of staat resultaat van je presentatie uiteindelijk met je geloofwaardigheid. Als mensen jou of je boodschap niet geloven, gebeurt er namelijk  gewoon niks. Noppes. Nada. Onderbouw je verhaal dus met feiten en cijfers of doe een beroep op je autoriteit (of die van een ander). Zo tover je loze kreten om in sterke argumenten.

Tip 8: Speel in op het gevoel

Het hele idee van overtuigend presenteren is dat je verhaal blijft hangen. Dat het aanzet tot actie. En daar heb je emoties en gevoelens bij nodig. Die zorgen namelijk voor de sterkste herinneringen en werken als motivatie om iets te ondernemen. Maak het persoonlijk en laat je publiek dus bijvoorbeeld zelf eens denken aan hun problemen (waar je met je presentatie een oplossing voor biedt). Goed te combineren met tip 6!

Tip 9: Er mag gelachen worden

Humor is een sterk wapen in het arsenaal een goede presentator. Met humor kun je namelijk iets onverwachts doen (tip 2), je publiek vermaken (tip 5) en inspelen op het gevoel (tip 9). Het haalt de kou uit de lucht. En even lachen zorgt er ook voor dat je zelf weer wat meer ontspannen voor een groep staat. Ook niet onbelangrijk. Maar gebruik humor wel met mate: je wilt ook weer niet dat je presentatie een comedyshow wordt.

Tip 10: Schaaf je verhaal bij

Ja, overtuigend presenteren gaat ook over lichaamstaal en uitstraling. Maar het draait toch vooral om wat je te vertellen hebt. Om je verhaal. Schaaf dat verhaal dus net zo lang bij tot het perfect is. Tot het spannend is en inspireert. Schrijf het op, laat het even liggen en kijk of je later nog eens wat van bovenstaande tips erin kunt verwerken. Een goed verhaal geeft je namelijk het zelfvertrouwen om überhaupt overtuigend te kunnen presenteren.

 

Boek nu een incompany training

Wil je ook overtuigend presenteren? Met een complete incompany presentatietraining leren jij en je collega’s of relaties binnen één dag alles over overtuigend presenteren én hoe je die kennis in de praktijk brengt.