Ralf Fleuren - 06 3441 7041 ralf@bliqsem.nl

Bliqsem verzorgde de afgelopen tijd zo’n 5 trainingen vrijwilligersmarketing voor Cordaad Welzijn in de plaatsen Budel, Valkenswaard, Veldhoven, Borkel en Schaft en Heeze.

Behoefte om meer vrijwilligers te werven
Aanleiding voor de trainingen is de behoefte bij verenigingen, stichtingen en clubs om meer vrijwilligers te werven. Vrijwilligers vinden is steeds moeilijker geworden, het lijkt steeds meer moeite te kosten om mensen bereid te krijgen zich in te zetten voor de lokale vereniging of club. Toch hebben mensen behoefte aan zinvolle invulling van hun vrije tijd én worden mensen blij van het inzetten van hun talenten voor anderen. Kortom: hier is sprake van een marketingprobleem!

Vrijwilligersmarketing: een nieuwe term
Naar aanleiding van de vraag van Cordaad Welzijn, gesteld in 2018, is Bliqsem gaan kijken welke marketinginzichten bruikbaar zijn om anders om te gaan met het werven van vrijwilligers. Bliqsem kwam snel tot de kern van de zaak: vrijwilligersmarketing is mensen blij maken met werk dat ze verder helpt of voldoening geeft!

In vier stappen meer vrijwilligers aantrekken
De volgende vraag is dan: hoe bereiken én overtuigen we die mensen die we blij kunnen maken met het vrijwilligerswerk dat wij als vereniging of stichting hebben? Daarvoor is een gestructureerde marketingaanpak nodig, Bliqsem heeft daarvoor een aanpak in vier stappen geformuleerd;

  1. Opvallen: Zorg dat je gezien wordt en dat (nieuwe) mensen met je in aanraking komen
  2. Contact: Kom in contact met mensen die je zien. Ga (online) interactie aan en spreek mensen persoonlijk aan.
  3. Overtuigen: Stimuleer mensen om in actie te komen. Overtuig mensen om zich aan te melden.
  4. Relatie: Blijf in contact met je bestaande vrijwilligers, relaties, partners en houd ze betrokken bij de organisatie.

Met behulp van deze vier stappen kan een organisatie gestructureerd nieuwe vrijwilligers werven én behouden.

Tijdens de training werden voorbeelden, tips en slimme handigheidjes gedeeld om deze vier stappen goed toe te passen.

Download de presentatiesheets én checklist vrijwilligersmarketing
Ben je ook geïnteresseerd in deze informatie?
Op deze pagina kan je de presentatiesheets downloaden én de checklist downloaden die Bliqsem heeft gemaakt als hulpmiddel om de stappen toe te passen.

Blog met vier stappen om vrijwilligers te werven

Onlangs schreef Ralf Fleuren een blog waarin de vier stappen (eigenlijk zelfs vijf!) om succesvol meer vrijwilligers te werven worden behandeld. Lees de blog en start met het werven van meer vrijwilligers.

Veel vrijwilligers gewenst!
Bliqsem wenst je veel nieuwe vrijwilligers toe en vooral veel plezier in het samen werken aan de mooie lokale initiatieven.

Hulp nodig?
Neem gerust contact op met Bliqsem voor hulp bij vrijwilligersmarketing, het organiseren van een training of inspiratiesessie.