Ralf Fleuren - 06 3441 7041 ralf@bliqsem.nl

Hoe vrijwilligers werven op een moderne manier? Verenigingen, stichtingen of clubs hebben steeds meer moeite om voldoende vrijwilligers te werven voor het mooie en belangrijke werk dat ze doen. Mensen hebben minder tijd, wordt vaak gezegd. En ‘jonge mensen’ hebben geen zin meer om zich lange tijd in te zetten voor een organisatie. Ik denk dat beide verklaringen niet waar zijn, er zijn voldoende mensen die iets willen doen voor een ander of de samenleving. Alleen…hoe bereik je ze en hoe zorg je dat ze jouw vrijwilligerswerk leuk vinden? Hoe overtuig je ze dat ze blij kunnen worden van het werk dat jullie hebben en dat het ze juist veel oplevert?

De oplossing is om het werven van vrijwilligers op een hedendaagse en vernieuwende manier aan te pakken. Om de nieuwste en vooral slimste marketing- en communicatiemiddelen te gebruiken om mensen in stapjes te enthousiasmeren voor het vrijwilligerswerk. In deze blog beschrijf ik deze stappen en geef ik concrete tips wat je kunt doen om dit te gaan gebruiken.

Wat is Vrijwilligersmarketing?

‘Vrijwilligersmarketing’: Mensen in aanraking laten komen met vrijwilligerstaken die passen bij hun talenten en waar ze blij van worden.
– Definitie van Ralf Fleuren op basis van marketingkennis

Deze definitie laat zien dat het werven van vrijwilligers met slimme marketing in de eerste plaats vraagt om een andere manier van kijken naar vrijwilligerswerk. Het werk is niet alleen bedoeld om de klus te klaren, maar ook om mensen blij te maken met het uitvoeren van de taak. Als je die twee even belangrijk vindt kan je op vernieuwende én effectieve manier vrijwilligers werven.

Vooraf checken: past het vrijwilligerswerk bij je doelgroep?

Daarnaast is het belangrijk dat je als organisatie voldoende leuk werkt hebt dat aansluit bij de doelgroep in je stad of dorp. Dat je goed kijkt bij wiens talenten welke taak past en zorgt dat het werk in goede sfeer en met voldoende waardering plaats vindt.

Als je dat op orde hebt, gebruik dan de 4-stappenmethode die ik hieronder beschrijf en verheug je alvast op een flinke stroom nieuwe vrijwilligers én vrijwilligers die nooit meer willen stoppen 🙂

Dit is een lange blog, met veel kennis en tips. Wil je sneller een stap vooruit? Klik dan hieronder op de betreffende stap uit de inhoudsopgave.

Stap 0 – Doelgroep; wie wordt er blij van jouw vrijwilligerstaken?
Stap 1 – Opvallen – Gezien worden door potentiële vrijwilligers
Stap 2 – Contact – In contact komen met potentiële vrijwilligers
Stap 3 – Overtuigen – Laat mensen zelf ervaren hoe leuk het vrijwilligerswerk is
Stap 4 – Relatie – houd je bestaande vrijwilligers betrokken
Veel succes en plezier! Nog meer hulp nodig?

Stap 0 – Doelgroep; wie wordt er blij van jouw vrijwilligerstaken?

Okay, eigenlijk zijn er dus vijf stappen 🙂 Het begint allemaal bij een helder beeld van de taken die er zijn en wie met welke talenten blij wordt om die taken uit te voeren. Ik geloof er heilig in dat mensen blij worden van het inzetten van hun talenten voor de ander. Ik ervaar dat zelf en hoor dat van veel mensen terug die vrijwilligerswerk doen.

Voorbeeld vrijwilligerswerk: bijdragen aan een veilige wijk
Zelf doe ik momenteel onder andere vrijwilligerswerk als coördinator buurtpreventie in onze woonwijk Brandevoort in Helmond. Samen met andere betrokken wijkgenoten beheren we de buurtpreventie whatsappgroepen en organiseren we regelmatig activiteiten om onze wijk veilig te houden of veiliger te maken. De reden dat ik dat doe is omdat ik zelf graag wil blijven wonen in een veilige wijk en het werk past bij mijn talenten. Het beheren van de whatsappgroepen past bij mijn digitale vaardigheden en interesse en mijn oplettendheid/alertheid past goed bij het opletten of er verdachten dingen in de buurt gebeuren. Vroeger wilde ik altijd militair worden wat maakt dat ik sowieso een fascinatie voor dat soort ambten heb, dus ook politie en brandweer. Door de buurtpreventie kom ik daar ook een beetje mee in aanraking en dat vind ik gewoon gaaf.

Witte voeten-actie in Brandevoort
Onlangs hebben we een ‘witte voeten-actie’ gedaan in de wijk. Daarbij hebben we op twee avonden gecheckt of er auto’s open stonden, deuren wel goed afgesloten waren en andere onveilige situaties. Het was erg leuk om samen te doen en het voelde ook nuttig: we hebben 150 open auto’s gevonden die avonden. We hebben de bewoners erop gewezen en zo hopelijk bijgedragen aan een veilig wijk. Erg leuk om te doen!

Voorbeeld vrijwilligers werven: Wie houdt van fikkie stoken?
Een leuk voorbeeld van een organisatie die in haar vacatures goed inspeelt op de talenten van mensen is de Wasvenboerderij in Eindhoven. Ik was daar een keer met het gezin en mijn oog viel meteen op hun geprinte vrijwilligersvacatures.

In deze vacature zie je duidelijk dat ze meteen beginnen over de talenten die iemand moet hebben en proberen ze ook iemand aan te spreken op wat ze leuk vinden om te doen. Dat vind ik een heel goed voorbeeld.

In een andere vacature voor een ‘stoker-bakker’ doen ze het ook heel goed en aansprekend vind ik, ze schrijven:

”Wie van fikkie stoken houdt en van de geur van versgebakken brood, nodigen wij van harte uit om zich te melden!”.

Vacature voor stoker-bakker bij de Wasvenboerderij in Eindhoven

Dat zijn heel toegankelijke menselijke woorden die aanspreken. Ze hadden namelijk ook kunnen schrijven “Wie wil er op donderdag en vrijdag onze oven voorverwarmen gedurende twee uur per dag?”. Dat spreekt veel minder aan, omdat je dan teveel op het werk zelf focust.

Vraag je dus het volgende af voordat je gaat vrijwilligers werven;

  • Welke taken hebben wij?
  • Welke talenten heb je nodig om die taken te kunnen?
  • Welke werkpakketten kunnen we daarvoor maken? Verdeel het werk het liefst in hapklare brokken die ook mensen met minder tijd kunnen doen.
  • Hoe vertellen we op een leuke manier wat het werk inhoudt en wie we daarvoor zoeken?
  • Hoe kunnen vanuit talenten vrijwilligers werven?

Als je aan stap 0 hebt voldaan, kan je beginnen met werven. Dan beginnen de vier stappen pas echt!

Stap 1 – Opvallen – Gezien worden door potentiële vrijwilligers


Kennen de mensen die je zoekt in jouw omgeving, jouw organisatie? Ben je voldoende zichtbaar en bekend in de omgeving waar je actief bent? Als mensen je niet eens kennen, ga je ze zeker niet overtuigen om zich voor je organisatie in te zetten. In die zin is marketingcommunicatie zaaien en oogsten. Mensen moeten je eerst eens gezien hebben, gezien hebben wat jullie ongeveer doen en het liefste er ook een goed gevoel bij hebben gekregen. Dat ze denken “Dat is een leuke vereniging, ze doen mooie dingen voor onze omgeving”. Dan creëer je fans en volgers en dat is een grote vijver waarin je kunt vissen als je ‘iets’ nodig hebt (vrijwilligers, leden, bezoekers, sponsoren, etc.).

“Marketingcommunicatie is zaaien en oogsten. Mensen moeten je eerst eens gezien hebben, gezien hebben wat jullie ongeveer doen en het liefste er ook een goed gevoel bij hebben gekregen.”

De kern van marketingcommunicatie voor vrijwilligers werven

Regelmatig gezien worden is dus heel belangrijk. Als vereniging of stichting heb je meestal geen budget om te adverteren. Dat betekent dat je zelf creatief moet zijn én hulp moet vragen van anderen om toch regelmatig ‘in beeld’ te zijn bij je doelgroepen.

Welke dingen kan je allemaal doen om goed zichtbaar te zijn?

Social media
Een veelgebruikt medium door een relatief grote en brede groep mensen. Bijna iedereen die je wilt bereiken zit wel op één van de social media platforms. De kracht van social media is via-via; mensen delen en liken berichten en die verspreiden zich dus snel, gemakkelijk en gratis. Als je een mooi aantal volgers weet op te bouwen heb je ook een vast communicatiemiddel om steeds weer te gebruiken. Welke platforms heb je allemaal en welke is waarvoor geschikt?

Facebook
Het platform dat door de meeste mensen gebruikt wordt, in veel verschillende leeftijdsgroepen. Behalve het delen van nieuws, foto’s, video’s kan je ook evenementen publiceren en groepen beheren. Een must voor een organisatie die vrijwilligers werft in brede doelgroepen.

Instagram
Flink in opkomst en wordt veel door jongere generaties gebruikt. Die ook steeds ouder worden natuurlijk. Ook een kanaal wat heel belangrijk is als je goed zichtbaar wilt zijn. De kracht van Instagram is mooie foto’s en leuke video’s. Leuk om te maken, te delen en te bekijken.

LinkedIn
Alle professionals en bedrijven zitten erop. Als je die doelgroep wilt bereiken moet je regelmatig iets delen via je persoonlijke profiel op LinkedIn of via een speciale pagina voor je vereniging of stichting. Als je bijvoorbeeld bedrijfspartners of -sponsoren zoekt of hebt zou ik het zeker gebruiken.

Twitter
Minder belangrijk geworden maar een grote groep zit er nog steeds op. Zeker ook lokale politici, ambtenaren en in het algemeen de publieke sector. Daarom toch nuttig om af en toe wat nieuws naar door te plaatsen en te lezen wat je doelgroep op Twitter bezighoudt.

Andere social media
Er zijn nog meer platforms zoals Youtube, Snapchat en Whatsapp. Die zijn minder belangrijk om in deze fase te gebruiken, maar goed om toch eens te bekijken.

Free publicity / kranten
Lokale kranten, weekbladen, nieuwspublicaties kunnen een prima medium zijn om zichtbaar te zijn bij je doelgroepen. Als je regelmatig een nieuwsberichtje schrijft met foto over een activiteit kan je dat delen met deze media en je kunt het dan ook zelf op je website publiceren en via social media delen. Betaalde kranten zullen je nieuws alleen delen als het echt nieuwswaarde heeft, daar moet je wel rekening mee houden. Het helpt als je de redacteuren goed leert kennen zodat je makkelijk nieuws met ze kunt delen.

Online nieuws op je website
Je website kan een verzamelplek zijn voor al het nieuws dat je publiceert. Op die manier heb je een goede plek waar veel ‘content’ (inhoud) te vinden is als mensen zoeken op lokale relevante zoekwoorden. Mijn advies is om dat regelmatig te doen; deel zelf proactief nieuws van de mooie dingen die jullie doen. Vraag je mensen om ook foto’s te maken en korte tekstjes aan te leveren. Dat is ook weer ‘zaaien en oogsten’; je bent dan zichtbaar als je niemand zoekt, zodat mensen voorbereid zijn en je al kennen als je wel nieuwe vrijwilligers zoekt.

Vrijwilligerscentrales
In elke gemeente is wel een vrijwilligerscentrale of vrijwilligerssteunpunt met een website waar je vacatures kunt aanmelden en waar medewerkers gratis adviseren over het werven van vrijwilligers. In Deventer bijvoorbeeld wordt er per jaar ongeveer 15.000 keer gericht gezocht naar vrijwilligerswerk. Deze tip kreeg ik van Edith Starrevelt die werkt bij de Vrijwilligerscentrale in Deventer, waarvoor dank.

Voorbeeld: Dit is onze wijk
Een voorbeeld van een lokaal nieuwsmedium is Ditisonzewijk, in Helmond. Dit platform verzorgt online verslaggeving van lokale initiatieven en is heel actief op social media. Ze zijn vaak bereid om met een camera naar je event te komen en kunnen enorm bijdragen aan het bereik van je berichten. Ze willen ook altijd graag berichten ontvangen die ze, liefst exclusief, kunnen delen op hun platform.

Andere manieren om zichtbaar te zijn
Dit zijn de drie belangrijkste manieren om zichtbaar te zijn. Er zijn echter nog andere manieren die ik niet uitgebreid zal beschrijven:

  • Adverteren op internet op social media
  • Adverteren in een krant/tijdschrift op een lokaal reclamebord
  • Adverteren in Google
  • Evenementen en beurzen om jezelf te presenteren
  • Ambassadeurs inzetten

Stap 2 – Contact In contact komen met potentiële vrijwilligers


Nadat je regelmatig goed zichtbaar bent is het de kunst om deze zichtbaarheid om te zetten in contact met je doelgroep. Die personen die blij zouden kunnen worden van een vrijwilligerstaak voor je organisatie moeten ‘verleid’ worden om in contact met jou te komen. Zodat je ze kunt leren kennen en kunt aftasten of hun talenten en wensen passen bij het vrijwilligerswerk dat je hebt. Soms moet je mensen ook nog bewust maken van de voordelen van vrijwilligerswerk in het algemeen. En soms hebben mensen nog geen tijd of behoefte aan vrijwilligerswerk, maar zou het wel goed zijn om in contact te blijven voor een moment in hun leven dat het wel goed kan zijn.

Eigenlijk help jij vrijwilligers…
Eigenlijk moet je echt geloven dat mensen blij worden van vrijwilligerswerk en dat jij met dat werk hún helpt, niet alleen andersom. Als je dat gelooft en in de praktijk brengt zie je de fase van contact als het identificeren van mensen die jouw hulp kunnen gebruiken. Mensen waarmee je een waardevolle wederzijdse uitwisseling van helpen en geholpen worden kunt hebben. Ik geef toe, dat is een filosofische volzin. Maar het is wel echt waar. Mensen worden blij van vrijwilligerswerk dat bij hun talenten past en goed georganiseerd is. Van werk dat in de beschikbare tijd haalbaar is en waar een prettige werkomgeving is. Een fijne werksfeer, de juiste hulpmiddelen en een omgeving waar mensen gewaardeerd en erkend worden.

Maar hoe kom je dan in contact met mensen?

Eigenlijk is het simpel: nodig mensen uit om in contact te komen door ze iets te bieden wat ze leuk of nuttig vinden. Organiseer eens een leuk evenement speciaal voor mensen die mogelijk interesse hebben. Mensen die wel eens willen meekijken of weleens van je gehoord hebben en best voor je open staan. Deel regelmatig dingen via je communicatiekanalen waar mensen op kunnen reageren of die mensen prikkelen om te reageren. Met een vraag erin of een oproep voor een laagdrempelige, gemakkelijke reactie.

Op de volgende manieren zou je in contact kunnen komen met potentiële vrijwilligers;

Evenement / open dag
Stel regelmatig één of meerdere van je activiteiten open voor nieuwe mensen of organiseer daar een speciale open dag voor. Een barbecue, borrel, feest of lunch kan ook heel goed werken. Iets waar ze laagdrempelig mensen kunnen ontmoeten van je organisatie en in het klein kunnen meemaken wat voor mooie dingen die jullie doen. En vraag ze dan vooral niet om te helpen of begin meteen over hoe dringend jullie vrijwilligers nodig hebben. Zie het als een vervolgstapje in het vinden van vrijwilligers, niet als een eindstap.

Ambassadeurs
Laat in je communicatie zien wie er op dit moment bij je organisatie actief zijn en nodig mensen uit om met hen in contact te komen. Of vraag je mensen om zelf actief in hun omgeving te vertellen wat ze doen om te kijken wie daarop positief of zelfs geïnteresseerd reageert. Vraag je ambassadeurs dan om die mensen uit te nodigen voor een ‘probeerevenement’ of het regelmatig terugkerende evenement waar mensen kunnen meedoen op een leuke, eenvoudige manier.
Ambassadeurs zijn je grootste communicatiekracht. Mensen die al graag actief voor je zijn en zelf hun lokale netwerk hebben.

“Ambassadeurs zijn je grootste communicatiekracht”

Social media
Het leuke aan social media is dat mensen kunnen reageren op berichten. Niet alleen de onpersoonlijke en vlugge likes maar ook echt geschreven reacties. Als je berichten plaatst met een oproep erin of gewoon de vraag stelt om te reageren merk je al snel wie sterk betrokken is bij je organisatie. Als je ziet dat iemand regelmatig reageert kan je hem/haar eens een keer persoonlijk aanspreken en uitnodigen om eens mee te doen. Persoonlijke aandacht maakt dat mensen gerust een stapje verder willen zetten richting actief zijn in jouw organisatie.

Website / aanmelding nieuwsbrief
In je communicatie neemt je website een centrale rol in. Daar zet je alle informatie en is uiteindelijk alles terug te vinden. Op die website moet je voldoende reactiemogelijkheden bieden, op zijn minst een e-mailadres om een bericht naar te kunnen sturen. Misschien zelfs een e-mailformulier om gemakkelijk op iets te reageren.
Op de website kan je ook mensen de mogelijkheid bieden jouw nieuwsbrief regelmatig te ontvangen. Sommige mensen vinden dat heel handig, om regelmatig een e-mail te krijgen.

Dit zijn wel de belangrijkste middelen om in contact te komen. Er zijn er nog meer, maar deze werken meestal erg goed. In het kort nog even de belangrijkste tips, die ook verwerkt zijn in bovenstaande tekst:

  • Maak in contact komen makkelijk en aantrekkelijk
  • Zet ambassadeurs in voor communicatie en contact
  • Spreek mensen aan op de voordelen en hun behoeften
  • ‘Geef’ mensen iets waar ze blij van worden

Stap 3 – Overtuigen – Laat mensen zelf ervaren hoe leuk het vrijwilligerswerk is

Als je dan in contact bent met mensen is het zaak om diegenen die goed bij je organisatie passen te gaan overtuigen. Die personen waarvan je merkte dat er een klik was en dat ze duidelijk blij worden van het werk dat je te bieden hebt. Die personen wil je graag bewegen om ‘ja’ te zeggen tegen hun inzet als vrijwilliger voor je organisatie. Om dat te bereiken kan je verschillende dingen doen.

Een dagje meelopen / proefdag
Je kunt mensen die duidelijk interesse hebben, vragen om eens een dagje mee te lopen of proef te draaien. “Zou je het leuk vinden om volgende week zaterdag te komen meedraaien in de ochtend?”. Een laagdrempelige uitnodiging en dus niet meteen de vraag “wil je je voor de rest van je leven inzetten voor onze organisatie?”. Die laatste vraag zou ik sowieso niet stellen trouwens, maar dat terzijde.
In dit stadium ben je misschien al in gesprek over de mogelijkheden van vrijwilligerswerk en heb je ook die persoon al een beetje leren kennen. Je weet nu waar de behoeften van die persoon liggen en wat zijn of haar talenten zijn. Als het goed is tenminste. Je kunt in deze fase ook al denken ‘welke taak zou bij hem of haar passen?’. Tijdens het dagje meelopen is het belangrijk dat je de persoon goed begeleid. Niet zozeer de hele tijd op de vingers kijken maar wel bewust aan mensen voorstellen, een kleine deeltaak geven om te beginnen en later de taken als diegene dat wil uitbreiden.

Ambassadeurs inzetten
Tijdens deze proefdag is het belangrijk dat diegene ook met andere vrijwilligers kennis kan maken. Het liefste iemand uit een vergelijkbare leeftijds- of interessegroep. Mensen ontmoeten is een belangrijke drijfveer van veel vrijwilligers. Sowieso is het belangrijk dat je in deze fase een van je huidige vrijwilligers aanhaakt om de potentieel nieuwe vrijwilliger te begeleiden naar de keuze om zich ook in te zetten als vrijwilliger. Mensen moeten zich snel onderdeel gaan voelen van het team en in een natuurlijke overgang naar het vrijwilligerswerk kunnen gaan.

Makkelijk aanmelden als vrijwilliger
Als iemand heeft meegelopen en je hebt taken aangeboden waar mensen blij van worden en die passen bij hun talenten, is het zaak de aanmelding als vrijwilliger makkelijk te maken. Een eenvoudige actie als de vrijwilliger nog eens bellen om te vragen hoe de proefdag beviel en vervolgens vragen of ze zich willen aanmelden kan veel effect hebben.

Belactie werkt goed
Een andere gebruikte actie om te overtuigen is de belactie. Deze tip kreeg ik van Ronald Scharroo van LEVgroep. Zij organiseren regelmatig samen met stichtingen en verenigingen beldagen. Ze gaan dan met een team vanuit het bestuur van de vereniging aangevuld met andere vrijwilligers mensen bellen die ze al kennen om te vragen of ze zich zouden willen inzetten als vrijwilliger. Voor een specifieke activiteit die eraan komt of in het algemeen. Toen ik dit voor het eerst hoorde twijfelde ik over de effectiviteit ervan, ‘zullen mensen dit niet als storend of overlast ervaren?’. Ronald verzekerde me dat er bij iedere belactie verschillende nieuwe vrijwilligers geworven worden en dat organisaties het als een effectief middel zien. Deze tip wilde ik dus zeker even delen met jullie.

Uiteraard hoef je niet per sé de meeloopdag als middel in te zetten. Misschien werkt dat niet voor jullie of heb je andere ideeën. Belangrijk is dat je je bekendheid omzet in contacten en vervolgens mensen in stapjes helpt te ervaren hoe leuk het is om vrijwilliger bij jullie te zijn.

Stap 4 – Relatie – houd je bestaande vrijwilligers betrokken


Meestal zijn organisaties al heel blij als ze eens wat nieuwe vrijwilligers hebben kunnen werven. Maar bij goede vrijwilligersmarketing hoort ook het onderhouden van relaties met je bestaande vrijwilligers. Uiteraard zorgen jullie er al voor dat vrijwilligers zich gewaardeerd voelen, dat ze goed begeleid worden en dat het gewoon leuk is om bij jullie te werken als vrijwilliger.
Daarnaast kan je met slimme communicatie ook bijdragen aan een lange en vruchtbare relatie met je huidige vrijwilligers, relaties, partners en leden. Door middel van communicatie kan je ze betrokken houden bij je organisatie.

Het mooie is dat veel van de media die je eerder al ingezet hebt ook bijdragen aan de relatie. Ik noem er enkele hieronder en geef wat tips.

Social media
Als je regelmatig op je social media foto’s, teksten en video’s deelt van de mooie dingen die jullie doen bereik je daar ook je bestaande relaties mee. Zij vinden het ook te gek dat ze die mooie dingen zien en het maakt dat ze ‘fan’ blijven en helpen dit mooie nieuws naar buiten te brengen.

Nieuwsbrief – papier of e-mail
Regelmatig je nieuws bij elkaar zetten en verspreiden in een nieuwsbrief werkt heel goed om mensen op de hoogte en betrokken te houden. Dat kan het gemakkelijkste via e-mail en daar zijn ook handige gratis programma’s voor zoals Mailchimp. Mocht je een grote doelgroep hebben die niet zo handig met internet is, kan je overwegen de nieuwsbrief geprint te verspreiden onder je leden.

Relatie-evenement
Een speciaal evenement voor je huidige vrijwilligers, partners, relaties op een jaarlijks terugkerend moment is een goede manier om ze betrokken te houden. Veel verenigingen organiseren jaarlijks een barbecue of iets anders leuks. Mensen vinden dat gezellig en leuk en ze voelen zich dan ook extra gewaardeerd. En dat levert weer leuke foto’s op voor je (social) media!

Tot slot; een korte samenvatting!

Als je bovenstaande vier (eigenlijk vijf) stappen in de praktijk brengt door middel van een liefst jaarlijks terugkerende communicatiekalender weet ik zeker dat je voldoende vrijwilligers zult kunnen vinden en behouden. Enkele dingen komen steeds terug in alle stappen, die het geheel mooi samenvatten;

  1. Zorg dat je regelmatig zichtbaar bent!
  2. Laat zien waar je trots op bent
  3. Ben waar je doelgroepen zijn, online en offline
  4. Communiceren doe je samen; vraag je collega’s om samen met jou regelmatig iets aan communicatie te doen
  5. “Hoe kunnen wij mensen blij maken met vrijwilligerswerk?” is de belangrijkste vraag

Ik wens je veel succes én plezier met het toepassen van deze stappen. Als je daarbij hulp kunt gebruiken, schroom niet me om advies, tips of ondersteuning te vragen via mijn contactpagina.

Workshop vrijwilligersmarketing

Ralf Fleuren van Bliqsem verzorgt een workshop Vrijwilligersmarketing waarin mensen worden getraind in het werven van vrijwilligers met slimme marketingmiddelen. Via een gestructureerde vierstappenmethode worden de deelnemers vertrouwd met een praktische en effectieve manier van werven van vrijwilligers.
Meer informatie over de workshop vrijwilligersmarketing