Ralf Fleuren - 06 3441 7041 ralf@bliqsem.nl

Solliciteren. Of je nu net afgestudeerd bent en de arbeidsmarkt op gaat of dat je al 40 jaar hetzelfde doet en eindelijk die felbegeerde carrièreswitch maakt, het blijft spannend. Zeker als je de baan in kwestie heel graag wil. Met een sollicitatie pitch waar je vertrouwen in hebt, maak je solliciteren een stuk gemakkelijker én presenteer je jezelf ondertussen ook nog als de ideale kandidaat. Twee vliegen in één klap.

Zo’n sollicitatie pitch maken is echter best lastig. Maar met deze tips en tricks schrijf ook jij een verhaal waar recruiters en HR-managers simpelweg niet omheen kunnen. Handig voor bij je motivatiebrief, tijdens een pitchronde of natuurlijk tijdens een sollicitatiegesprek zelf!

Wat is een sollicitatie pitch eigenlijk?

Een sollicitatie pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je jezelf als het ware verkoopt. Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert. Je vertelt wie je bent, waar je naar op zoek bent, wat je kunt en wat je toegevoegde waarde is. Je kunt de pitch ook goed gebruiken wanneer er gevraagd wordt om iets over jezelf te vertellen.

De sollicitatie pitch wordt ook wel een elevator pitch genoemd, omdat je dat hele verhaal moet kunnen houden in de tijd die het kost om van de eerste naar de bovenste verdieping te gaan in een lift. Je hebt dus vaak pakweg 30 seconden tot een minuut of twee de tijd. Des te belangrijker is dat je iedere seconde van die tijd goed benut!

En hoe maak je een elevator pitch voor je sollicitatie?

Voor het maken van een goede sollicitatie pitch heb je vooral tijd en aandacht nodig. Bijna niemand schudt een sterke pitch zo uit zijn of haar mouw. Daar moet je echt even goed voor gaan zitten. Andere zaken die ook helpen bij het maken van je pitch: creativiteit, verbeeldingskracht en beleving. Maar ook zonder die eigenschappen kun je een uitstekende presentatie houden, hoor. Geen zorgen. Met onderstaande tips kom je namelijk al een heel eind.

Liever direct aan de slag met je pitch? Bestel nu ons handige pitchpakket met handleiding, werkboek, checklist en een heleboel voorbeelden voor wat extra inspiratie!

1. Verdiep je in de vacature

Je sollicitatie pitch gaat natuurlijk over jou, maar de beste pitches gaan óók over de functie. Verdiep je eens goed in de vacature en ga wat voor talenten ze zoeken. Wat voor vaardigheden en eigenschappen worden er gevraagd? Het is goed om daar in je pitch aan te refereren om te laten zien dat je een goede match bent. Ook is het handig om uit te zoeken met wie je een gesprek hebt, zodat je je alvast kunt inleven in je ‘publiek’ en tijdens je pitch eventueel in kunt spelen op hun wensen en behoeften.

 

2. Formuleer een kernboodschap voor je sollicitatie pitch

Bedenk één punt waarvan je wilt dat je gesprekspartner onthoudt. Eén punt dat moet blijven hangen als je de deur weer uit loopt. Dus ga eens na wat het belangrijkste is dat je over jezelf wilt vertellen en wat van jou de ideale kandidaat maakt. Dat kan van alles zijn. Je skills, je motivatie, noem maar op. Kies bij voorkeur iets dat jou uniek maakt. Met iets als ‘ik ben goed met cijfertjes’ haal je de volgende ronde namelijk niet.

 

3. Noteer nog meer relevante talenten en eigenschappen

Welke eigenschappen en talenten heb je die nog meer van belang zijn voor de functie? Schrijf alles op wat je te binnen schiet en sorteer ze vervolgens op mate van relevantie. Wat is, naast je kernboodschap, nog meer belangrijk? Wat wil je nog meer vertellen? Kies 3-4 onderwerpen van je lijstje en ga door naar de volgende stap.

 

4. Bedenk voorbeelden

Mensen onthouden maar bar weinig van je sollicitatie pitch. Zeker als je gewoon opsomt wat je goed kunt en wat je wil. Ondersteun daarom al je talenten en eigenschappen met voorbeelden uit de praktijk. Vertel heel concreet wat je bij eerdere banen hebt bereikt. Maak het beeldend. Herkenbaar. Ga dus vooral even zitten brainstormen en bedenk voorbeelden bij zowel je kernboodschap als bij je overige talenten. Zo maak je er een spannend verhaal van dat blijft boeien. Van begin tot eind.

 

5. Check praktische zaken (optioneel)

Soms wordt er gevraagd om je sollicitatie pitch op video op te nemen. Of je krijgt de gelegenheid om jezelf bijvoorbeeld in 3 of 10 minuten te pitchen voordat ze je eventueel uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Ga dan na hoe lang je precies mag pitchen, welke hulpmiddelen er zijn (handig om te gebruiken om je verhaal beeldend te maken!) en check of er na je elevator pitch nog vragen gesteld worden waar je je van tevoren op kunt voorbereiden.

 

Bonus: gemiddeld praat je met ongeveer 120 woorden per minuut. Houd daar rekening mee bij het schrijven van de tekst voor je (video)pitch!

6. Schrijf je sollicitatie pitch!

Zo. Het voorwerk is gedaan. Tijd om de handen uit de mouwen te steken en je pitch op papier te zetten. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn omdat je al een heleboel onderwerpen en bijbehorende voorbeelden hebt bedacht. Voor het schrijven van een volledige sollicitatie pitch houden we bij Bliqsem het volgende aan: opening, idee, bewijs en afsluiting.

    • Opening

Begin je sollicitatie pitch met een aantrekkelijke, relevante opening. Zeker als je voor een publiek pitcht. Met een opvallende opening zet je je toehoorders op scherp zodat ze beter kunnen onthouden wat je te vertellen hebt. Begin bijvoorbeeld met vraag of vertel een verhaal. Bij een sollicitatiegesprek stel je jezelf gewoon even voor, vertel je wat je gestudeerd hebt en wat je nu doet.

    • Idee (kernboodschap)

Nu je met je opening de aandacht hebt getrokken, ga je meteen door met je kernboodschap. Als het goed is, heb je die al geformuleerd. Benoem dus direct je belangrijkste kwaliteit, competentie of eigenschap in relatie tot de vacature en vermijd alle andere randzaken. Je wilt immers dat gesprekspartners deze informatie het best onthouden.

    • Bewijs

Ondersteun je kernboodschap met bewijs! Vertel in je sollicitatie pitch niet alleen dat je creatief, een mensenmens of teamplayer bent, maar laat met voorbeelden zien hoe dat tot uiting komt. Vertel dat je met een out-of-the-box campagne de verkoop X% hebt laten stijgen, hoe je hangjongeren weer een doel gaf of met welke methode je een team beter hebt laten functioneren. Enfin, je snapt het idee.

    • Afsluiten

Tijdens de afsluiting herhaal je je kernboodschap nog een keer en stel je een duidelijke, ietwat uitdagende vraag richting je doel. Je kunt bijvoorbeeld vragen om contactgegevens (niet doen tijdens een sollicitatiegesprek) of checken of er nog dingen onduidelijk zijn en nagaan of iemand nog vragen heeft voordat je hun nieuwe collega wordt.

 

7. Oefenen en bijschaven van je sollicatiepitch

Nu je een tijdje aan je sollicitatie pitch hebt gewerkt, heb je best kans op tunnelvisie. Niet erg. Dat gaan we fixen. Het is namelijk goed om je pitch voor een sollicitatie te oefenen en te testen. Houd ‘m bij voorkeur voor een vreemde, want die kan je beter vertellen of jouw kernboodschap (lees: je belangrijkste kwaliteiten) goed overgekomen is dan iemand die jou goed kent en weet wat jij allemaal goed kan. Check dus vooral even wat bleef hangen en schaaf je sollicitatie pitch bij als dat nodig is!

 

Zo maak je je sollicitatie pitch nóg beter

Wil je jouw sollicitatie pitch echt next level maken? Bouw dan interactie met je publiek in. Zo neem je je gesprekspartners echt mee in je verhaal en zorg je dat jouw boodschap nog beter overkomt. Spreek ze direct aan of stel een paar open vragen. Houd de focus wel echter bij je pitch (less is more in dit geval), zorg ervoor dat je bij jezelf blijft en vraag eventueel een expert om feedback; zij kijken met een frisse blik en zien in no-time waar je nog kunt verbeteren!

Hulp nodig?

Kom je er niet uit met het schrijven van je tekst? Mist je sollicitatie pitch net dat vleugje magie? Of heb je hulp nodig bij het voorbereiden? Check onze pitchpakketten, volg een pitchtraining of neem even contact op met Ralf. We helpen je graag verder!