Hoe het gelukt is om mijn eerste boek te schrijven en wat zijn de belangrijkste tips over pitchen?
Onlangs sprak ik in de tweede aflevering van de podcast Ondernemend als de Bliqsem met mijn schrijfcoach Pep Degens over de lessen en obstakels van het schrijven van mijn eerste boek, over pitchen. Pep is auteur van een aantal zeer succesvolle boeken en heeft jarenlange ervaring als trainer. In dit artikel lees je nuttige tips voor als je ook een boek zou willen gaan schrijven en delen we de belangrijkste inzichten over pitchen.
Boek Pitchen met power
Een samenvatting van tien jaar trainen op het gebied van pitchen en een simpele handleiding om zelf een goede pitch te maken. In heht boek Pitchen met power krijg jij handvatten om zelf een krachtige en unieke pitch te maken. Met veel voorbeelden en een praktisch werkblad om direct aan de slag te gaan.
Pep schreef over deze aflevering op LinkedIn:” We ‘schrijven’ allemaal in ons leven ons eigen verhaal, en vaker dan je denkt is het de moeite waard om dat op papier te zetten. Jij hebt dat gedaan en ondervonden hoe waardevol het is, alleen al voor jezelf!”. Dat past goed bij het gevoel dat ik zelf heb overgehouden aan het schrijven van mijn eerste boek.
Nog een mooie quote van Pep:
“Schrijf een boek niet voor de boekwinkel of een ander. Kijk gewoon naar jezelf. Kijk naar binnen en vraag je af: is er iets dat ik moet schrijven? En dan schrijf je dat op.”
– Pep Degens
Het schrijven van dit boek stond voor mij al meer dan een jaar gepland, voordat ik echt begonnen ben om te schrijven. Pep was een van de eerste die mij adviseerde om het echt te gaan dóen.
Tips voor het schrijven van een (management)boek:
- Begin met de inhoudsopgave en structuur. Of niet 🙂
Voor mij, Ralf is het fijn om te beginnen met een globaal idee van de inhoudsopgave. Vaak omdat ik al veel weet over een onderwerp en er al trainingen over heb gegeven. De inhoudsopgave geeft mijn schrijfproces structuur. Voor Pep werkt dat weer heel anders. Bij hem ontstaat de structuur geleidelijk, tijdens het schrijven.
- Vraag hulp
Een schrijfcoach of mensen die je van steun en feedback kunnen voorzien zijn heel nuttig voor een schrijver. Zeker voor een beginnend schrijver zoals ik. Pep heeft me enorm goed geholpen met zijn feedback en tips maar zeker ook doordat hij mijn zelfvertrouwen een boost gaf.
- Neem de tijd
Het denken over de inhoud van het boek kost tijd. En het schrijven kost natuurlijk tijd. Accepteer dat je hiervoor een flinke periode nodig hebt en maak géén schrijfplanning. Bedenk wel wanneer je het boek ongeveer zou willen publiceren en bedenk ruwweg een aantal fasen. Ik vind daarbij het boek ‘zo schrijf je een managementboek’ van Geerhard Bolte, erg nuttig. Het neemt je stap voor stap mee in het schrijfproces en je hebt dan iets om op terug te vallen.
- Doe onderzoek
Mijn boek ging over mijn visie op het onderwerp pitchen en vatte mijn trainerservaring samen. Toch heb ik bij de start van het schrijven opnieuw onderzoek gedaan, en daar zeker ook een paar nuttige inzichten uit gehaald. En ook bevestiging dat mijn visie past bij de hedendaagse principes van pitchen, ook de wetenschappelijke. Daarnaast heb ik 10 mensen geïnterviewd over pitchen. Dat was enorm nuttig en dat ga ik bij mijn volgende boek zéker weer doen!
Wat is nu de waarde van een boek voor jezelf als schrijver?
Het is een waardevol proces voor jezelf om alles nog eens helder voor jezelf op een rijtje te zetten, wat je weet over een onderwerp. Een boek levert financieel weinig op, maar het helpt om je eigen inhoud goed op orde te krijgen. Bij het schrijven van mijn boek over pitchen heb ik bijvoorbeeld een extra stap toegevoegd aan mijn vierstappenmodel over pitchen. Ik gebruik vanaf de release van het boek dan ook vijf stappen.
Ik merk ook dat mensen me sneller herkennen als expert op het gebied van pitchen. Een boek laat echt zien dat je verstand van zaken hebt. En dat werkt positief bij het aanbieden van trainingen en lezingen/ presentaties.
Pitchtips
In de podcast deel ik ook deze tips over pitchen:
- Pitchen is flirten; accepteer dat je niet alles kunt vertellen in die ene minuut. Het is een opmaat naar je verdere verhaal en meer contact met je publiek.
- Pitchen is het nieuwe presenteren; veel vergaderingen en presentaties zijn saai. Mensen beginnen gewoon te praten en zijn niet goed voorbereid. Pitchen is je goed voorbereiden op wat je in die ene minuut wilt zeggen om verbinding met je publiek te krijgen.
- Iedereen kan pitchen; pitchen is vooral goed voorbereid zijn en is een beproefde, herkenbare methode. Het is geen spontane vaardigheid maar een manier van werken en voorbereiden.
- Gebruik een duidelijke structuur; de vijf stappen werken altijd! Een pakkende opening, een herkenbare beschrijving van het probleem, een duidelijke en enthousiaste presentatie van het idee, bewijs dat de waarde onderbouwt én een samenvattende en activerende afsluiting (call to action).
- Open herkenbaar; sluit aan op de beleving van je publiek door aan het begin een herkenbaar beeld van het probleem te schetsen. Een situatie die jouw publiek 100% zeker zal herkennen. Dan sla je het haakje en kan je de pitch verder vervolgen.
Het boek Pitchen met power is te bestellen via alle boekhandels, bijvoorbeeld via Managementboek. Wil je leren hoe je moet pitchen via een training, kijk dan eens op deze pagina over pitchtraining.
Boek nu een incompany pitchtraining
Goed nieuws: pitchen (en dus ook zakelijk presenteren) kun je leren. Met een complete incompany pitchtraining leren jij en je collega’s of relaties te pitchen als de bliqsem. Snel, eenvoudig en bovenal heel leuk om te doen of te organiseren. Boek nu een training en leer zakelijk presenteren, zodat je beter kan communiceren en anderen kan overtuigen van jouw ideeën.