Tijdens je werk moet je ongetwijfeld eens presenteren. En of je nu op een podium voor een zaal vol klanten gaat staan, potentiële investeerders moet overtuigen of gewoon een goed idee hebt voor in de wekelijkse vergadering, zakelijk presenteren blijft misschien wat ingewikkeld. Al helemaal als je het niet zo vaak doet. Maar hoe boek je dan toch meteen succes? Daar weten we wat op: ontwerp je zakelijk presentatie als een pitch! Want pitchen en professioneel presenteren lijken behoorlijk veel op elkaar…

 

Over pitchen en zakelijk presenteren

Zakelijk presenteren kan een heleboel doelen hebben. Je wil mensen bijvoorbeeld informeren over de jaarcijfers, duidelijke instructies geven aan je team of de bank overtuigen om je een lening te verstrekken voor je start-up. Wat je doel ook is, het draait altijd om de boodschap. Die wil je helder en duidelijk overbrengen. En bij voorkeur ook nog dusdanig dat ‘ie blijft hangen bij je publiek.

Je presentatie vormgeven als een pitch helpt je met het vertellen van die boodschap. Pitchen is namelijk een vorm van presenteren waarbij je in hele korte tijd een idee overbrengt. Je hebt vaak maar een paar minuten de tijd, dus je moet snel en bovenal effectief communiceren. Dat helpt je om je te blijven focussen op je verhaal. Handig voor jezelf, maar vooral ook om de aandacht van je toehoorders erbij te houden.

Precies wat je wil als je een professionele, zakelijke presentatie geeft.

 

Zo maak je een pitch

Het maken van een pitch vergt even wat tijd en aandacht, maar dan heb je wel een stevig verhaal waar je publiek niet omheen kan. Je maakt zo’n pitch op de volgende manier:

  • Kies een doel. Dat helpt alle onderdelen van de pitch op elkaar af te stemmen zodat je dat doel kunt bereiken.
  • Formuleer één boodschap waarvan je wilt dat mensen die onthouden. Die kernboodschap vormt de rode draad die in alle onderdelen van je presentatie terugkomt.
  • Schrijf je pitch aan de hand van de volgende structuur: opening, idee, bewijs en afsluiting (call-to-action). Zo dwaal je niet af en houd je de focus op je kernboodschap.

Meer tips voor het maken van je pitch? Lees Hoe maak je een pitch? In 8 stappen je pitch voorbereiden of neem gerust even contact op voor meer informatie over een incompany pitchtraining.

5 tips voor next level zakelijk presenteren

Bij zakelijk presenteren is een goede pitch met een duidelijk verhaal het belangrijkste als je wil dat je publiek je boodschap onthoudt. Maar er zijn natuurlijk ook manieren om je presentatie extra kracht bij te zetten. Trucs en technieken vanuit het pitchen die ook professionele sprekers gebruiken om hun presentatie next level te maken. Zo verbeteren je jouw zakelijke presentatie:

 

1. Houd het kort

Less is more. Zeker bij zakelijk presenteren. De aandacht die je hebt van je publiek of collega’s is vaak maar kort. En geen zorgen, met een korte pitch van een paar minuten kun je vaak echt alles wel vertellen. Gemiddeld praat je namelijk ongeveer met 130 woorden per minuut. In een pitch van 3 minuten heb je dus ongeveer 400 woorden om je boodschap over te brengen. Dat komt overeen met één volgeschreven A4’tje!

 

2. Maak je presentatie interactief

Goed zakelijk presenteren is geven en nemen. Hoewel jij presenteert, is je presentatie bij voorkeur geen eenrichtingsverkeer. Interactie is namelijk de beste manier om je boodschap over te brengen. Voer dus eens een gesprek met je publiek. Stel vragen en luister naar het antwoord. Of geef ze kleine opdrachtjes waarmee ze zelf aan het werk gaan. Dat houdt ze actief en betrokken bij je verhaal!

 

3. Gebruik storytelling

Mensen luisteren veel liever naar verhalen dan naar droge cijfers en feiten. Maak je presentatie dus persoonlijk. Vertel een sappig verhaal over hoe je op een bepaald idee bent gekomen, ga in op je persoonlijke drijfveren en beschrijf waaróm mensen in jouw bedrijf zouden moeten investeren. Zakelijk presenteren draait grotendeels om je persoonlijke inbreng en niet zozeer om de feitelijke informatie die je geeft.

 

4. Zet hulpmiddelen in

Hoewel je je presentatie effectief maakt met een persoonlijke en verhalende touch, ontkom je er vaak niet aan om toch ook wat cijfers of andere feiten te geven. Die kunnen immers goed werken als bewijs voor je idee of ondersteuning van je boodschap. Maar in plaats van die informatie uit je hoofd op te sommen, kun je daarvoor betere andere middelen gebruiken. Ondersteun je presentatie daarom met visuals als afbeeldingen, grafieken en diagrammen.

Extra: Zakelijk presenteren met een PowerPoint is prima, maar zorg er wel voor dat het je presentatie ondersteunt en niet de overhand krijgt. Begin dus niet direct met het maken van een PowerPoint, maar werk eerst je pitch uit. Het draait immers om het doel en je kernboodschap en niet om een set slides met mooie plaatjes.

 

5. Maak een beleving van je presentatie

De beste sprekers nemen zichzelf niet al te serieus. Trek dus vooral wat theaterskills uit de kast. Zonder dat je er meteen een hele theatervoorstelling van maakt, natuurlijk. Breek bijvoorbeeld even met je serieuze verhaal en fiets er wat humor in of gebruik desnoods wat muziek tussendoor om je presentatie luchtig te houden. Dat geeft je publiek de kans om hun aandacht er weer even bij te krijgen én helpt ze om je presentatie (lees: boodschap) beter te onthouden!

 

Zakelijk presenteren = communiceren

Zakelijk presenteren is een handige vaardigheid om te hebben. Zeker in de vorm van een pitch. Op de werkvloer pitch je namelijk de hele dag. Je pitcht namelijk als je vertelt waar je mee bezig bent, wat je plan is, wat je wil bereiken en ga zo maar door. Weten hoe je moet pitchen, zorgt dan voor heldere en duidelijke communicatie. Het helpt je namelijk om:

  • je gedachten te organiseren
  • snel een antwoord te formuleren
  • en effectief een boodschap over te brengen

 

Training & coaching

Goed nieuws: pitchen (en dus ook zakelijk presenteren) kun je leren. Met een complete incompany pitchtraining leren jij en je collega’s of relaties te pitchen als de bliqsem. Snel, eenvoudig en bovenal heel leuk om te doen of te organiseren. Boek nu een training en leer zakelijk presenteren, zodat je beter kan communiceren en anderen kan overtuigen van jouw ideeën.